Consument zoekt losse meubels in aantrekkende markt

Na vele moeilijke jaren zit de verkoop van meubels weer in de lift. In 2015 steeg de omzet in de meubelindustrie met ruim 11%, en in 2016 wordt een stijging van nog eens 6% verwacht. De parkeerplaatsen bij de woonboulevards zijn inmiddels zo vol, dat Zitmaxx de parkeerruimte gaat uitbreiden. Ook de bezoekersaantallen van Zitmaxx.nl zijn enorm toegenomen. Consumenten zoeken hierbij vooral naar grote, losse meubelen.

Minder meubelsets, maar grote, losse elementen

Kocht men vroeger nog alle meubels in één set, tegenwoordig is dit niet meer zo. Dressoir, vitrinekast, tv-meubel en andere meubelstukken worden niet meer gezamenlijk, maar afzonderlijk van elkaar uitgezocht of gekocht.

Meubels hoeven niet uit dezelfde serie te komen, als ze maar goed bij elkaar passen. Soms vanwege praktische redenen, bijvoorbeeld als er vanwege een flatscreen aan de wand geen tv-meubel meer nodig is, maar ook omdat mensen steeds vaker het liefst zelf een uniek interieur samenstellen.

Verder is er aanzienlijk meer vraag naar hoekbanken en naar extra lange en brede eettafels, met een oriëntatiestijging van respectievelijk 41% en 72% ten opzichte van twee jaar geleden. Comfort en een luxe uitstraling zijn populair. En als de ruimte het niet toelaat, wordt er soms zelfs voor één van beide gekozen; een grote woonkeuken met een extra lange tafel, óf een hoekbank die ook als eetbank wordt gebruikt.

Populaire interieurstijlen

Meubelen met zowel een landelijke als een industriële uitstraling zijn populair. Deze woonstijlen verschillen aanzienlijk van elkaar, maar laten beide zien dat er geleefd wordt in huis. In opkomst zijn meubelen met een retro-design, die veelal herinneren aan de jaren ’50 en ’60. 

 

Landelijk Landelijk Industrieel Industrieel RetroRetro

 

Kleurrijk interieur

Tijdens de crisisperiode was er een enorme toename in vraag naar kleurrijke elementen en accessoires, die woonkamers opfleurden als continu aanwezige antidepressiva. Nu de economische situatie weer aantrekt, ruilen veel mensen de kleurrijke accessoires in voor minder opvallende sfeerbepalers. De vraag naar aardetinten, maar ook naar grijs en wit, trekt weer aan.